“Je moet schieten, anders kun je niet scoren” (Johan Cruijff)

(Foto: Jeroen Bosman photography)


Maart is de maand waarin Johan Cruijff is overleden.
De one-liner die het eerst bij mij opkomt als ik terugdenk aan deze held staat boven deze blog. Deze waarheid als een koe wil ik eens loslaten op het onderwijs. 
Dan wordt het zoiets als: “Je moet leren, anders haal je geen voldoendes” .

- 22 maart 2017, door Cécile de Bruin

En dan klopt deze wijsheid niet helemaal. Want in elke klas zitten wel één of twee leerlingen die nooit leren, en toch altijd mooie cijfers halen. Heel fijn als je zo slim bent: met twee vingers in je neus doorloop je de basisschool. Je zit misschien in een plusklas of krijgt op andere manier verrijkingswerk, en met een VWO (plus) schooladvies verlaat je de basisschool.

Pas op de middelbare school merk je dat het niet alleen maar fijn is om slim te zijn. Je bent dan weliswaar “cognitief getalenteerd”, maar het “leren leren”  valt niet altijd mee met zo veel vakken en zoveel huiswerk. Plannen, je aan de planning houden, überhaupt aan de gang gaan met je huiswerk, je aandacht erbij houden, doorzetten, … het zijn vaardigheden die jou niet met de paplepel zijn ingegoten. Juist omdat op de basisschool veel jou kwam aangewaaid, is het nu nieuw voor je om fouten te maken, te leren van fouten, te oefenen, herhalen en ploeteren. Het kan moeilijk zijn om gemotiveerd voor school te blijven als je merkt dat je cijfers zwak worden. Je begrijpt het zelf niet goed: jij was toch altijd de hoogvlieger van de klas? Misschien heb je het gevoel dat je door de mand valt, en klap je dicht. Of misschien ben je juist krampachtig bezig te bewijzen dat je wél slim bent en ben je met creatieve taalgrappen de clown van de klas.. Of misschien stop je extra uren in je schoolwerk, maar toch gaan je cijfers er niet van omhoog. Wat doe je verkeerd?
Waarschijnlijk heb je al regelmatig met je ouders of met je mentor besproken hoe het nu verder moet. Iedereen is van goede wil, maar toch kan het zijn dat de situatie niet echt verandert. Of het geeft juist ruzies met je ouders, of met docenten op school. Hoe kom je uit deze negatieve spiraal?
In de studiebegeleiding van Talentig kijken we samen naar jouw leergedrag. Iedere getalenteerde jongere is anders, daarom is er niet een kant-en-klare oplossing of methodiek. We onderzoeken samen welke leervaardigheden bij jou sterk zijn ontwikkeld, en welke nog niet. We zoomen in op wat jij nodig hebt om tot leren te komen én het leren vol te houden. Je hoeft geen topscorer  te worden. Maar het is wel mooi als je durft te schieten, met inzet van al jouw talenten en de goede techniek. On het in een formule te zeggen: prestatie = talent X  inzet X  leerstrategie. En ik denk dat  Cruijff met zijn wijsheid nog een vierde variabele bedoelde: lef!   De kansen durven pakken.  Dat is best eng. Ik help je er graag bij, als jouw tijdelijke coach. En dan beoordeel jij maar op welke voetbalcoach je me vindt lijken ;-)