Wortels en vleugels

Gezakt. Het examen moet over. Veel ouders kennen deze terugkerende nachtmerrie. Je hoeft geen psycholoog te zijn om de droom te duiden: wat was mijn examentijd afschuwelijk, het idee dat ik het over zou moeten doen is een ramp! Overige interpretaties van de nachtmerrie zijn:

  • School was MOETEN en het idee dat ik weer iets MOET is afschuwelijk
  • Wat een onzin al die cijfers op de middelbare school: pas daarna leerde ik hoe ik mijzelf kon ontwikkelen in mijn studie en loopbaan
  • Ik heb mijn diploma vooral met mazzel gehaald, ik kon mezelf niet tot leren aanzetten
  • Waar is al die boekenkennis voor nodig? Ik ben 99% van de stof vergeten en mis dat geen seconde

In coachingsgesprekken laat ik een leerling reflecteren op de invloed van ouders op het (studie-)leergedrag van de leerling. Ik vraag een leerling wat zijn of haar ouders doen om te helpen in de wens om over te gaan naar het volgend leerjaar of om te slagen voor het eindexamen. Vindt de leerling die hulp helpend of juist niet? Wat zijn achterliggende zorgen en verlangens van ouders? In hoeverre deelt de jongere die? Wat is volgens de jongere zelf vooral helpend bij het bereiken van schooldoelen?

Het is hard werken voor leerlingen én ouders de laatste weken van het schooljaar. Ouders maken zich zorgen dat hun kind zo laat met leren begint of helemaal niet tot leren lijkt te komen… Het gaat niet om touwtrekken wie gelijk heeft in de bepaling van oorzaak en oplossing van leergedrag en toetsresultaten. Het gaat wel om samen verkennen wat mogelijke wegen zijn om doelen te bereiken. Goethe zei het zo kort en krachtig: "Er zijn twee dingen die ouders hun kinderen moeten meegeven: wortels en vleugels."

Alle ouders willen het beste voor hun kind. En kinderen willen (hun hele leven lang) goedkeuring van hun ouders. Deze onderstroom is een beïnvloedende factor voor ons doen en laten. Hoe mooi is het om in de coaching met leerling en ouders samen te verkennen wat nodig is om de leerling stappen te laten zetten in de goede richting. Doubleren, zakken, van school wisselen, of zelfs tijdelijk niet naar school kunnen: het zijn stevige hobbels op de weg. Maar juist bij tegenslag komt het erop aan of het leerlingen lukt om steun en vrijheid te ervaren door stevige wortels en wijde vleugels.

Dit beeld van wortels en vleugels is geen garantie tegen nachtmerries over schoolstress. Maar hopelijk draagt het beeld bij aan het basisvertrouwen tussen ouders en kinderen. Goede nachtrust gewenst tijdens de herexamens en toetsweek voor alle leerlingen én hun ouders!