Organiseer je werkplek! (of doe het niet)

Er zijn van die mensen die zich op de meest prikkelrijke plekken kunnen afsluiten voor alles en iedereen, en gefocust kunnen werken. Om jaloers op te worden. Dat vindt Tijn uit 5 Havo. Hij is via via bij mijn praktijk Talentig beland en na het online kennismakingsgesprek wil hij wel een kort begeleidingstraject starten. Onder twee voorwaarden: niet via het scherm, en niet op school. Dus gingen we de afgelopen maanden een paar boswandelingen maken ergens halverwege onze woonplekken.

Tijn heeft al op jonge leeftijd een diagnose ADHD gekregen. Ook wees intelligentieonderzoek op een hoog IQ. Na drie jaar gymnasium is hij overgestapt naar de havo. Helemaal tot zijn eigen tevredenheid, want hij heeft geen academische ambities. Wél wil hij zijn eigen leven wat productiever krijgen en werken aan zijn persoonlijke ontwikkeling.

Tijdens onze eerste ontmoeting in real life komt Cruijff (of is het toch Van Hanegem?) al snel ter sprake met zijn wijsheid: Elk nadeel heb zijn voordeel. Dat kan Tijn 100% beamen. Hij heeft een vol hoofd, dat altijd gedachten produceert. Het maakt dat hij vooral moeite heeft om overzicht te houden en om daadwerkelijk taken te starten. Het gaat samen met rotgevoelens en stress. Maar dat is maar één kant van de medaille. Zijn creatieve brein maakt hem tegelijkertijd tot een jongen met veel originele ideeën, spontane invallen, een grote vriendengroep en een brede belangstelling. En daar is hij superblij mee.   

Ik vraag waarover zijn profielwerkstuk van havo 5 ging, en of ik mag checken of hij dat al ingeleverd heeft. Natuurlijk mag ik dat weten. Het is af en is goed beoordeeld en ging over de vraag: welke kenmerken maken iemand tot een potentiële moordenaar? Dit hoor ik als we elkaar nog maar vijf minuten kennen en het donkere bos inlopen. “Fijn te weten dat daar je interesse ligt”, zeg ik met een schichtige blik naar hem en onze omgeving. We kunnen er samen hartelijk om lachen.

In onze wandelsessies vertelt Tijn me hoe hij vooral energie haalt uit contacten met zijn vele vrienden en vriendinnen. En uit het minstens drie keer per week buiten sporten. Zijn volle sociale agenda, en het vergeten van de tijd brengen hem regelmatig in tijdnood voor examenvoorbereiding. Thuis lukt het hem slecht om achter zijn (volle) bureau te zitten en daar productief te zijn. Hij weet dat hij nu toch wel íets zal moeten gaan doen om zeker te weten dat hij zijn examen haalt. Maar wat? Als uitgangspunt van verkenning nemen we een algemeen advies uit zelfhulpboeken: creëer een optimale werkplek. Hoe kun je je eigen omgeving zo inrichten dat je het risico op afleiding verkleint?

Het sociale en originele brein van Tijn weet snel de oplossing. Hij gaat niet zijn eigen omgeving aanpakken, maar in plaats daarvan een ándere werkplek organiseren: een week logeren bij zijn grootouders. Daar hangt een goede vibe, daar kan hij geen afspraken maken met vrienden, en daar is hij even “in retraite”. Kijk, deze oplossing van hem, daar leer ik dus van: hij weet zelf het beste welke werkplek voor hem prettig en helpend is.

En happy end: Tijn is geslaagd. Na de zomer gaan we nog een paar wandelingen maken om verder te werken aan zijn persoonlijke ontwikkeling. Strength-based and talent-focused. Maar daarover later meer. Nu eerst mijn werkplek opruimen, het eigen hoofd leeg krijgen en vakantie vieren.